Rosa blommor på träd och blå himmel.

Restaurangbesök

Om något i samband med restaurangbesöket inte lever upp till FN:s konvention bör du i första hand:

  • Kontakta platschefen på restaurangen/restaurangägaren och påtala bristerna
  • Om de inte lyssnar eller tar intryck, kontakta restaurangkedjans ledning
  • Kontakta tillgänglighetssamordnaren i din kommun
Enligt EU-regler från 2014 är restauranger skyldiga att kunna informera om allergener i maten (Källa: Livsmedelsverket)

Mat man äter på restaurang är exempel på livsmedel som inte är färdigförpackade. Från den 13 december 2014 är alla som säljer och serverar mat och måltider skyldiga att kunna informera om maten innehåller någon ingrediens från “allergenlistan”. Du som är allergisk eller glutenintolerant kan därför alltid få reda på om maten innehåller ingredienser som mjölk, ägg eller vete.

Du kan få informationen muntligen eller skriftligen. Om informationen är muntlig ska det finnas en upplysning om att informationen finns att få. Skriftlig information om allergener kan exempelvis finnas:

  • På menyn
  • På en särskild skylt eller skärm
  • I ett informationsställ

Den nya lagstiftningen innebär att restaurangerna ska kunna informera om när en måltid innehåller allergena ingredienser så att du som är allergisk eller överkänslig ska kunna undvika den måltiden. Känsliga allergiker kan dock få allvarliga reaktioner av så lite som en nötflisa eller en droppe mjölk. Sådana kan oavsiktligt hamna i maten på restaurang och då räknas de inte som ingredienser.

Dela detta inlägg på: