Grunden för välfärdsteknik är att den ska göra nytta och upplevas som hjälpsam. Så är det tyvärr inte alltid idag. Ibland är tekniken svår att använda, ibland förstår användaren inte nyttan med den. Så vill vi inte ha det. Därför deltar vi i ett projekt för att hitta vägar för att de som är målgrupp för dessa produkter och tjänster ska kunna testa dem och tycka till om dem på ett tidigt stadium i utvecklingsprocessen.
Vad är välfärdsteknik?
Välfärdsteknik är en term som används för att beskriva olika tekniska lösningar inom vård och omsorg, där medicintekniska produkter ingår. Till skillnad från andra hjälpmedel innehåller Välfärdsteknik alltid digital teknik. På ett enkelt sätt kan man säga att det handlar om teknik som används för att hjälpa personer som har eller kan få en funktionsnedsättning att känna sig trygga, aktiva, delaktiga och självständiga. Man kan också se det som att man ersätter mänskliga möten med digital övervakning i exempelvis hemmet, för att hålla koll på olika saker eller för att kommunicera på distans.
Lösningar som är tillgängliga för alla
Funktionsrätt Skåne tycker det är bra att vara med tidigt i utvecklingen av nya produkter och ny teknik – välfärdsteknik. Genom att inkludera både funktionsrätts- och användarperspektivet tidigt i utvecklingen, kan vi bättre förstå och ta hänsyn till behoven hos användarna. Genom att göra detta kan vi skapa lösningar som är tillgängliga för alla och som vi upplever som hjälpsamma för oss.
Projektpartners:
Funktionsrätt Skåne, Innovation Skåne, Medeon (inkubator inom Life Science i Malmö), SmiLe (inkubator inom Life Science i Lund), Region Skåne – Regional Utveckling, Kliniska Studier Forum Söder, samt SUS FoU.