– En robot kan inte våldta
– Det är sant, men min mamma vill nog ändå ha besök av en riktig person.
Vår workshop om välfärdsteknik och etik ledde till spännande diskussioner om allt från oroliga anhöriga som inte kan sova till förtroende och ekonomi. Workshopen är en del i arbetet med att ta fram en etisk guide som belyser de etiska aspekterna som samhället behöver ta hänsyn till när de inför välfärdsteknik. Elva personer deltog från lika många föreningar, vilket gav många perspektiv och bra diskussioner.
Välfärdsteknik i hemmet
Vi pratade om våra tankar inför välfärdsteknik i hemmet. För en del är det skrämmande, för andra spännande. Troligen är vi mer vana vid välfärdsteknik nu än för några år sedan. Samtidigt vet vi att personliga kontakter är jätteviktiga. Välfärdsteknik kan också vara en ekonomisk fråga. Vissa har råd och andra inte.
Utvecklarna har stort ansvar
Gruppen var överens om att utvecklare av välfärdsteknik har ett stort ansvar. De har skyldighet att kartlägga behovet av produkten eller tjänsten innan de börjar utveckla den. De måste lyssna på användarna även om de framför obekväma synpunkter. Det är också viktigt att följa upp beslutade åtgärder. Se till så att det man lovat blir gjort. Man borde inte heller få ta fram produkter som är otillgängliga.
Ta beslut när man inte kan fråga
Riktigt svårt blev det när vi pratade om familjemedlemmar som inte kan prata. Hur tar man beslut kring dennes vård om man inte vet vad personen vill? Vi pratade om vikten av att försöka hitta sätt att kommunicera utan ord, och undvika att ta beslut över huvudet på personen. Det är bra om man kan berätta hur man vill ha det medan man är frisk. Samtidigt måste man ha rätt att ångra sig. Bra att ta små steg, prova och backa. Det krävs ett gott förtroende i grunden.
Vi provade också att spela rollspel för att se olika aspekter av samma frågeställning. Gruppen delades in i fyra grupper; användare, anhörig, företagare samt kommun/region. Detta ledde till fler spännande diskussioner och en helt ny produktidé.
Om projektet
Workshopen var en del av projektet Välfärdsteknik i framtiden som vi gör tillsammans med Begripsam och Innovation Skåne. Syftet med projektet är att hjälpa personer med nedsatt funktionsförmåga att förbättra eller behålla sin livskvalitet med hjälp av rätt utformad välfärdsteknik.