Under november och december har vi haft tre digitala utbildningstillfälle med hög närvaro av deltagare. Fokuset har varit att lära våra medlemmar grundläggande digitala kunskaper i tre olika område – digitala möte, nyhetsbrev och sociala medier. Vi har fått bra återkoppling och även önskemål om nya utbildningar, för att utveckla de påbörjade kunskaperna inom respektive område. Vår ambition är att hålla nya utbildningstillfällen till våren 2021. Lite kort om vad vi har gått genom:
Videomöte i Zoom
- Olika mötesregler som mute, raise hand, säga sitt namn innan man talar
- Hur man använder kontrollpanelen för att ändra vyn, chatta med alla eller med enskilda deltagare
- Hur man kan tillgänglighetsanpassa mötet för olika behov såsom teckentolk
”Hoppas på en fortsättning 😊där man lär sig att administrera ett möte. Gärna innan alla årsmöten drar igång”
Nyhetsbrev
- Anpassning av nyhetsbrev i webbläsare
- Statistik som visar resultatet av utskick
- Konkreta tips för att få nya prenumeranter”Hej tack för ett mycket bra och lärorikt möte”
Sociala Medier
- Skillnader på olika sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter
- Hur man skapar ett konto och gör inlägg
- Varför man bör använda hashtaggs och taggar”Ser fram emot nästa träff till våren. Hoppas att det inte dröjer för länge”